Новости

11.10.2015

Конференция "Социально порицаемые сексуальные практики и евреи"



Socially disapproved sexual practices and the Jews

(Социально порицаемые сексуальные практики и евреи)

 October 11-12, 2015 (Jerusalem, Israel)

11-12 октября 2015 года (Иерусалим, Израиль)
Room 3001 в Mt. Scopus campus of the Hebrew University in the Rabin Building


11 октября / October 11

 Opening 10:00

 Greetings

 Representative of the Faculty of Humanities of the Hebrew University

Representative of the Mandel Institute for Jewish Studies – Hebrew University

Mark Kupovetsky – Russian State University for the Humanities

First Session
Леонид Дрейер, Москва. «Только Раав блудница пусть останется в живых»: о положительных коннотациях образа блудницы в Еврейской Библии. (Leonid Dreyer, Moscow. “Only Rahab the Harlot shall live”: on the positive connotations of harlot image in the Hebrew Bible). [In Russian]

Дильшат Харман, Москва. Дом блудницы Раав в византийском и еврейском искусстве. (Dilshat Harman, Moscow. The house of Rahab the Harlot in Byzantine and Jewish art). [In Russian]

Наталья Киреева, Москва. «Начало всех путей беззакония»: образ блудницы в 4Q184. (Natalya Kireeva, Moscow. “The beginning of all the ways of wickedness”: the image of the Wicked Woman in 4Q184). [In Russian]

14.00

Second Session

Михаэль Туваль, Иерусалим. Гомосексуальность в иудео-эллинистической литературе и Новом Завете. (Michael Tuval, Jerusalem. Homosexuality in Judeo-Hellenistic literature and in the New Testament). [In Russian]

Ури Гершович, Иерусалим. Блуд и блудницы как вызов и триггер исправления пути в талмудической литературе. (Uri Gershovich, Jerusalem. Fornication and harlots as a challenge and a trigger for the improvement of the way in Talmudic literature). [Дистанционное участие / Distant participation] [In Russian]

Эстер Яглом, Иерусалим. «Делающий ее сосудом…» Автодефлорация в лурианской каббале. (Esther Yaglom, Jerusalem. “Making her a vessel…” Autodefloration in Lurianic Kabbalah). [In Russian]

 16.30

Third Session

Галина Зеленина, Москва. «След дьявола»: кровь, ересь и сексуальная девиантность в дискурсе о новых христианах. (Galina Zelenina, Moscow. “Trace of Devil”: blood, heresy and sexual deviance in the discourse on New Christians). [In Russian]

Виктория Мочалова, Москва. Битва раввинов за мораль: галахические суждения vs свобода нравов в Польше XVI века. (Victoria Mochalova, Moscow. The Rabbi’s battle for ethics: halachic decisions vs freedom of morals in Poland in 16th century). [In Russian]

Зоя Копельман, Иерусалим. Случаи прелюбодеяния в хасидских историях и их роль в агиографическом нарративе (Zoya Kopelman, Jerusalem. Cases of adultery in Hasidic stories and their role in hagiographic narrative). [In Russian]

 12 октября / October 12

9.00

Fourth Session

Алина Полонская, Москва. Прекрасная еврейка как муза и модель художника во Франции в XIX веке. (Alina Polonskaya, Moscow. Beautiful Jewess as a muse and a model of the artist in 19th century France). [In Russian]

Дмитрий Фельдман, Москва. Образ еврейки как объекта сексуальных устремлений христианина (по еврейским фольклорным нарративам XIX века) (Dmitry Feldman, Moscow. The image of the Jewish woman as an object of sexual aspirations of Christian (according to Jewish folklore narratives of the XIXth century). [Дистанционное участие / Distant participation] [In Russian]

Aleksandra Jakubczak, Warsaw. „Jewish workers‘ „moral crusade“ against prostitution and white trade slavery in Warsaw at the eve of revolution 1905” (Александра Якубчак, Варшава. «Моральный крестовый поход» еврейских рабочих против проституции и белого рабства в Варшаве накануне революции 1905 г.») [In English]

11.30

Fifth Session

Валерий Дымшиц, Санкт-Петербург. Портрет плохого человека. Торговец «живым товаром» у Шолом-Алейхема и Куприна (Valery Dymshits, St. Petersburg  Portrait of a bad man. (Sholem Aleichem and Kuprin). [In Russian]

Михаил Эдельштейн, Москва. Василий Розанов: иудаизм как сексуальное извращение. (Mikhail Edelstein, Moscow. Vasily Rozanov: Judaism as sexual perversion). [In Russian]

Михаил Вайскопф, Иерусалим. Сексуальные мотивы в прозе Исаака Бабеля в свете библейских и талмудических реминисценций (Michael Weisskopf, Jerusalem. Sexual motifs in Isaac Babel’s writings in the light of Biblical and Talmudic reminiscences). [In Russian]

14.30

Sixth Session

Леонид Кацис, Москва. Еврейское противодействие "белому рабству" и проституции: от Жаботинского до Багрицкого. (Leonid Katsis, Moscow. Russian Jews against "white slavery" and prostitution: from Vladimir Jabotinsky till Eduard Bagritsky). [In Russian]

Галина Элиасберг, Москва. Социально-медицинская публицистика, театральная критика и драматургия д-ра Б. Бентовина. (Galina Eliasberg, Moscow. Medico-social journalism, theater criticism and playwriting of Dr. B. Bentovin). [In Russian]

Николай Омонов, Москва, Миф о «еврейских сексуальных отклонениях» в контексте современного российского антисемитизма. (Nikolay Omonov, Moscow. The myth of "Jewish sexual deviation" within the modern Anti-Semitism in Russia). [In Russian]

16.30

Заключительный круглый стол, посвященный эвристическим перспективам проблематики конференции.

Final round-table on heuristic perspectives of the problems discussed during the conference.  


ВКонтакт Facebook Google Plus Одноклассники Twitter Livejournal Liveinternet Mail.Ru